Leveranser / leveranstid
Vi skickar normalt beställda varor inom 1-3 dagar efter beställning. Transportbolagens leveranstider är uppskattade och vi kan inte hållas ansvariga för eventuella förseningar som uppstår efter att varan lämnat vårt lager. Om en leverans returneras till oss på grund av att kunden inte hämtat ut paketet, debiteras fraktkostnaden för tur och retur.
Transportrisk
Vi står för risken att varan skadas eller försvinner under transport från vårt lager till dig. Om du returnerar en vara är det du som kund som bär ansvaret för att varan kommer tillbaka i oskadat skick. Om en vara skadas under transporten ska detta anmälas omedelbart till transportföretaget samt till oss inom 24 timmar efter mottagandet.
Adress
Vid fel angiven eller felstavad adress som påverkar transport och leverans till dig som kund, står kunden för eventuella extra kostnader.
Lagerhyra DHL
Lagerhyra (hos DHL, enligt deras taxa) kommer, om sådan uppstår, att faktureras i efterhand. Detta sker om leveransen inte kan tas emot inom 4 dagar efter leveransavisering.
Ångerrätt och öppet köp
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten är i oförändrat skick, dvs. oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan och den skall återsändas i originalförpackning. Deckams AB måste alltid meddelas innan en vara returneras. När du utnyttjar din ångerrätt ska du sända eller lämna tillbaka den till Deckams AB. Du står då själv för alla eventuella fraktkostnader, tur och retur.
Undantag från ångerrätten
Ångerrätten gäller endast oanvända produkter i originalförpackning. Produkten får inte vara modifierad eller skadad. Returfrakten betalas av kunden och varan måste emballeras på ett säkert sätt för att undvika transportskador. Vid använd vara har vi rätt att göra avdrag på återbetalningen motsvarande värdeminskningen.
Ångerrätt – Företag
Om du handlar till ditt företag gäller köplagen. Ångerrätt gäller inte för våra företagskunder.
Skada vid leverans/saknat kolli
Deckams AB besiktigar varje försändelse innan den skickas. Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan om något saknas eller är skadat: Synliga fel och saknade kollin, anmäls direkt till chauffören vid mottagandet av varan och till Deckams AB snarast därefter. För få kunna reklamera din vara måste du spara emballaget pga. detta eventuellt skall inspekteras av transportföretaget!
Garanti / reklamation
Alla våra produkter levereras med reklamationsrätt. Som konsument har du alltid ett visst grundskydd via produktgarantin och reklamationsrätten. 10 års garanti på eventuella fabrikations- och konstruktionsfel på ram och benstativ gäller. 1 års garanti på motorer och elektronik.
Reklamationshantering
Om du misstänker att en vara har ett fabrikationsfel, ska du omgående kontakta oss via e-post med en beskrivning av felet samt bifogade bilder. Vi kan i vissa fall begära att du skickar varan till oss för inspektion. Vid en godkänd reklamation står Deckams AB för returfrakten. Om reklamationen inte godkänns, står kunden själv för fraktkostnader och eventuell reparation. Reklamation måste göras inom skälig tid efter att felet upptäckts och senast inom 3 år.
Vid en godkänd reklamation har Deckams AB rätt att i första hand erbjuda en reparation av produkten. Om felet inte kan åtgärdas inom skälig tid erbjuds en ersättningsprodukt eller återbetalning. Deckams AB avgör detta i samråd med leverantören. Vid återbetalning ersätts endast varans pris, inte eventuella tilläggstjänster (t.ex. expressleverans).
Reklamation – Företagskunder
Företagskunder omfattas av köplagen, vilket innebär att ångerrätt inte gäller. Reklamationer och garantier hanteras enligt våra garantivillkor.
Att låna pengar kostar. Om du inte betalar i tid kan det leda till betalningsanmärkning, vilket kan göra det svårare att få lån, hyra bostad eller teckna abonnemang. Vid sen betalning genom Svea Finans tillkommer en påminnelseavgift enligt gällande lag samt dröjsmålsränta på 8 % över gällande referensränta. Om betalning inte sker kan fordran överlämnas till inkasso, vilket kan medföra ytterligare avgifter.
Betalningsvillkor & Kreditalternativ
Vid betalning via kredit eller delbetalning genom Svea gäller följande betalningsvillkor från och med 1 mars 2025:
Att låna pengar kostar. Om du inte betalar i tid kan det leda till betalningsanmärkning, vilket kan göra det svårare att få lån, hyra bostad eller teckna abonnemang.
Samtycke för registrering av personlig data
När du lägger en beställning hos Deckams AB, behöver du ange personuppgifter såsom: person- eller organisationsnummer, namn, adress, e-postadress och telefonnummer. I samband med genomförandet av köpet godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullfölja vårt avtal med dig.
Kommer uppgifter att delas med tredje part?
Dina uppgifter kommer att delas med Visma Spcs enligt vårt leverantörsavtal. Vi har tecknat biträdesavtal med dem. Dina personuppgifter kommer bara att lämnas ut till tredjepart när valt betalsätt kräver att vi ska skicka dessa uppgifter vidare. Inga personuppgifter säljs vidare till tredjepart.
Vilka uppgifter sparas och hur länge sparas de?
Vi kommer att spara nödvändig data så länge som vi är skyldiga att spara informationen enligt bokföringslagen. För att skydda dig mot bedrägerier kommer även IP-adressen att sparas.
Rätten att få tillgång till mina uppgifter
Du har enligt GDPR rätten att få ta del av den information som vi har registrerat. Du har också rätten att begära att informationen ska korrigeras. Kontakta oss via info@deckams.se eller 070-9708107, så hjälper vi dig.
Hantering av personuppgifter
Om du anser att vi på något sätt inte uppfyller kraven på hur personuppgifter hanteras, kan du kontakta Datainspektionen.